Ga direct naar

Ken de rechten van uw klant

Auto's en koelkasten die voorzien zijn van sjoemelsoftware. Het zijn ongelofelijke berichten over grote ondernemingen. Maar zo'n affaire kan zich ook in het klein voordoen. Wat doet u als een klant een ondeugdelijk product terugbrengt? Of als hij schade oploopt door een product dat u verkocht heeft?

Consuwijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) meldde deze zomer dat consumenten hun rechten bij garantie onderschatten. Ze weten niet waar ze recht op hebben als zij een ondeugdelijk product hebben gekocht. Maar hoe zit het eigenlijk met de kennis van de verkoper? Weet u wat uw plichten zijn en in hoeverre u aansprakelijk gesteld kunt worden voor productschade?

Probleem oplossen
Als een klant een ondeugdelijk product bij u heeft gekocht, bent u als verkoper altijd het eerste aanspreekpunt. U moet het probleem oplossen bijvoorbeeld door het product te (laten) repareren, een nieuw product mee te geven of door contact op te nemen met de fabrikant. Als een product binnen zes maanden kapot gaat, moet u als de verkoper aantonen dat de koper het product niet goed heeft gebruikt. Belangrijk om te weten is dat een klant altijd recht heeft op een goed product, ook zonder garantie van de fabrikant of de verkoper.

Aansprakelijk gesteld
Heeft een klant schade ondervonden door een product dat u verhandelt? Hij heeft dan de wettelijke mogelijkheid om iedereen in de keten aan te spreken, dus ook u als importeur, handelaar of detaillist. Het is daarbij voldoende om aan te tonen dat er schade veroorzaakt is door een gebrek in het product. Als de schuld bij de producent ligt, moet u zelf de schade daar maar zien te verhalen. Het is niet altijd zeker of dat lukt. Een product kan volgens de wet al gebrekkig zijn als er een bepaalde veiligheidsvoorziening ontbreekt of als een fout in de gebruiksaanwijzing tot schade heeft geleid. Zelfs als een product voldoet aan alle wettelijke eisen (waar onder CE), kan het bij een concreet schadegeval toch als gebrekkig worden beschouwd.

Risico verzekeren
Productaansprakelijkheid is een reŽel risico dat gepaard kan gaan met hoge schadeclaims. Een passende productaansprakelijkheidsverzekering biedt in dat geval uitkomst. Neem contact op met ons kantoor voor advies.



20-10-2015
Door gebruik te maken van onze website, gaat u akkoord met het gebruik van cookies.
Meer informatie

Wat zijn cookies?

Een cookie is een klein tekstbestand dat door een website op uw apparaat (computer, tablet of mobiele telefoon) wordt geplaatst.

Hoe wij cookies gebruiken

Onze cookies zijn volkomen veilig en worden niet gebruikt om uw privégegevens of wachtwoorden te onderscheppen.
Ze worden o.a. gebruikt om onze website beter te laten functioneren.

Onze cookies hebben verschillende functies:

  • Ze zorgen ervoor dat u efficiënt door de website kunt navigeren
  • Ze onthouden eventueel uw voorkeuren
  • Ze helpen ons om de website voor u te verbeteren

Cookies van derden

Cookies worden ook gebruikt voor het bijhouden van statistieken door bijvoorbeeld Google Analytics en social media als Twitter, Facebook en Linkedin om te meten hoe vaak bepaalde pagina's door bezoekers worden gedeeld.

Uitschakelen cookies

U kunt het gebruik van cookies uitschakelen. Let erop dat u de instellingen apart voor elke browser en apparaat dat u gebruikt moet aanpassen. Hoe u uw instellingen kunt aanpassen, verschilt per browser. Raadpleeg hiervoor de handleiding van uw browser.

Wees u ervan bewust dat als u geen cookies wilt, wij niet meer kunnen garanderen dat onze website helemaal goed werkt. Het kan zijn dat enkele functies van de site verloren gaan.

Slotopmerkingen

Wij zullen deze verklaring af en toe aan moeten passen, omdat bijvoorbeeld onze website of de regels rondom cookies wijzigen.