Ga direct naar

Debiteurenbeheer helpt liquiditeitsproblemen voorkomen

Maar liefst 90 procent van de bedrijven in Nederland kreeg vorig jaar te maken met achterstallige betalingen door zakelijke klanten. Als het debiteurenrisico groot is, kan uw bedrijf ernstige problemen krijgen.

Late betaling van facturen leidt tot verslechtering van de kasstroom en liquiditeitsproblemen. Onbetaalde rekeningen kunnen op die manier een domino-effect krijgen: doordat uw afnemer niet betaalt, moet u als ondernemer betalingen aan uw leverancier noodgedwongen uitstellen. Die komt daardoor ook in de problemen en kan zŪjn leveranciers weer niet betalen. Bijna een kwart van de bedrijven was vorig jaar niet in staat was hun leveranciers op tijd te betalen doordat hun eigen afnemers achterbleven met de betaling. Dat blijkt uit de Betalingsbarometer voor West-Europa van Atradius.

Het belang van debiteurenbeheer
Om wanbetaling van klanten zoveel mogelijk te voorkomen is goed debiteurenbeheer van groot belang. Wat kunt u doen om het betalingsgedrag van uw afnemers positief te beÔnvloeden en het betalingsprobleem te beheersen?

  • Houd bij wie betaald heeft en wie (nog) niet en breng de betalingshistorie van uw klanten in kaart.
  • Check uw klanten vooraf. Ga bijvoorbeeld in het Handelsregister na of een nieuwe klant tekenbevoegd is of dat het bedrijf misschien failliet is.
  • Maak vooraf afspraken over de betalingstermijn en leg deze vast in uw offerte, opdracht- of orderbevestiging of in uw algemene voorwaarden.
  • Stuur de factuur meteen nadat u de opdracht afgerond heeft en herinner uw klant aan de betalingstermijn.
  • Grijp direct in als uw klant te laat is met betalen. Maak persoonlijk contact door hem op te bellen en stuur daarna een aangetekende aanmaning waarin u aangeeft wanneer de betaling binnen moet zijn.
  • Blijft de betaling uit schakel dan een incassobureau in.

Kredietrisico verzekeren
Om de winstgevendheid van hun bedrijf te beschermen, kiezen veel ondernemers ervoor hun kredietrisico te verzekeren. Een kredietverzekering kan misschien ook voor u een uitkomst zijn. Er bestaan daarvan verschillende soorten. Zo kunt u uw omzet verzekeren voor het risico dat uw klanten niet betalen. Maar het is ook mogelijk alleen een bepaalde risicovolle transactie te verzekeren of een specifieke debiteur. Exporteert u goederen? Dan kunt u speciaal voor die landen een kredietverzekering afsluiten.

Wilt u meer weten of advies? Neem contact op met ons kantoor.



22-04-2016
Door gebruik te maken van onze website, gaat u akkoord met het gebruik van cookies.
Meer informatie

Wat zijn cookies?

Een cookie is een klein tekstbestand dat door een website op uw apparaat (computer, tablet of mobiele telefoon) wordt geplaatst.

Hoe wij cookies gebruiken

Onze cookies zijn volkomen veilig en worden niet gebruikt om uw privégegevens of wachtwoorden te onderscheppen.
Ze worden o.a. gebruikt om onze website beter te laten functioneren.

Onze cookies hebben verschillende functies:

  • Ze zorgen ervoor dat u efficiënt door de website kunt navigeren
  • Ze onthouden eventueel uw voorkeuren
  • Ze helpen ons om de website voor u te verbeteren

Cookies van derden

Cookies worden ook gebruikt voor het bijhouden van statistieken door bijvoorbeeld Google Analytics en social media als Twitter, Facebook en Linkedin om te meten hoe vaak bepaalde pagina's door bezoekers worden gedeeld.

Uitschakelen cookies

U kunt het gebruik van cookies uitschakelen. Let erop dat u de instellingen apart voor elke browser en apparaat dat u gebruikt moet aanpassen. Hoe u uw instellingen kunt aanpassen, verschilt per browser. Raadpleeg hiervoor de handleiding van uw browser.

Wees u ervan bewust dat als u geen cookies wilt, wij niet meer kunnen garanderen dat onze website helemaal goed werkt. Het kan zijn dat enkele functies van de site verloren gaan.

Slotopmerkingen

Wij zullen deze verklaring af en toe aan moeten passen, omdat bijvoorbeeld onze website of de regels rondom cookies wijzigen.